Tekstityksen avulla tallenteet ovat kaikkien saavutettavissa, kaikissa tilanteissa. Tekstitykset luodaan tekoälyä käyttävän koneen ja ihmisen yhteistyönä.
Selkomukautuksella yleiskielinen teksti muokataan helpommin ymmärrettävään muotoon. Selkokielestä hyötyvät monet ihmiset, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä.
Litteroinnilla tarjoat tekstivastineen kuulovammaisten käyttöön ja hakukonelöydettävyyden tueksi. Litteroinnissa hyödynnetään Lingsoftin omia kieliteknologisia ratkaisuja, kuten puheentunnistusta ja laatutarkistimia.
Kielentarkistin voidaan räätälöidä moneen eri tarkoitukseen, kuten oikolukuun, laatutarkistimeksi hyvän ja selkeän virkakielen tueksi tai työkaluksi kieltenopiskelua varten.
Mitä on kielellinen saavutettavuus?
Saavutettavuus on monen tekijän summa: se syntyy teknisestä esteettömyydestä, sujuvasta käyttökokemuksesta ja sisällön ymmärrettävyydestä.
Selkeä ja helposti ymmärrettävä kieli
Selkeä kieli avaa haastaviakin aiheita. Oikeakielisyys, mutkattomat rakenteet, asiasisällön jäsentely ja kuvaavat otsikot auttavat varmistamaan, että tekstin luettavuus ja ymmärrettävyys ovat kohdallaan. Näin välittyy sekä viestin sisältö että äänensävy. Myös sanavalinnat tehdään niin, että vaikeaselkoisia sanoja tai kielikuvia vältetään.
Kaikessa viestinnässä ja kaikenlaisissa sisällöissä tavoitteena on varmistaa viestin välittyminen – kaikille.
Miksi saavutettavuus on tärkeää?
Saavutettavuus tarkoittaa digitaalisten palvelujen esteettömyyttä – sitä, että jokainen meistä pystyy käyttämään sähköisiä palveluja, hyödyntämään digitaalista tietoa ja osallistumaan digiyhteiskunnan toimintaan.
Digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset koskevat ennen kaikkea julkisia organisaatioita. Suomessa lain piiriin kuuluu kuitenkin myös osa yksityisistä yrityksistä, kuten pankit ja vakuutusyhtiöt.
Julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavuusvaatimusten mukaisia niin selaimella kuin mobiilisovelluksissakin. Julkaistavat video- ja äänitallenteet tulee tekstittää 14 päivän sisällä ensijulkaisusta.
Ketä saavutettavuus palvelee?
Viime kädessä saavutettavuus on kuitenkin aitoa asiakaslähtöisyyttä: asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä, käyttäjän huomioon ottamista, hyvää palvelua. Sen vuoksi saavutettavuus kannattaa ottaa huomioon, vaikka lain vaatimukset eivät juuri sinun organisaatiotasi koskisikaan.
Monikanavaisuus ja saavutettavuus
Saavutettava sisältö on parhaimmillaan monikanavaista ja käytettävissä eri laitteilla. Asiasisältö välittyy äänen, kuvan ja tekstin avulla tai niiden välisen yhteispelin tuloksena.
Esimerkiksi podcast-jaksosta tehtävä tekstivastine tarjoaa vaihtoehtoisen kanavan asiasisällön käyttämiseen. Kirjoitetusta pitkästä artikkelista puolestaan voidaan tarjota ääneen luettu versio, jolloin se on saavutettavampi esimerkiksi lukivaikeudesta kärsiville tai helppo vaihtoehto tilanteisiin, joissa lukeminen ei onnistu, kuten kävelyllä tai vaikka kotitöiden ohessa.
Kielellinen sisältö on kuitenkin aina keskeisessä osassa vuorovaikutuksen ytimessä eri kanavissa ja viestintämuodoissa. Selkeä kieli ja tekninen esteettömyys tukevat toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden, joka madaltaa kynnystä tiedon ja osallistumisen pariin.